Jesteś pewien, że podążasz za duchem czasu? W XXI wieku technologia się rozwija i cały czas pojawiają się kolejne nowinki, takie jakie drukarki 3D, telemedycyna czy kasyno online. Media społecznościowe pojawiły się na świecie już jakiś czas temu, jednak cały czas powstają nowe serwisy i co innego staje się modne. Obecnie dużo mówi się o tym, jak istotną rolę pełnią social media w polityce i przemianach społecznych na świecie. Są one również wykładnią mody i trendów w dziedzinach od mody do odżywiania.
Tworzenie profili w mediach społecznościowych ma coraz większe znaczenie w promowaniu naszego biznesu, dlatego warto przyjrzeć się, które platformy są najbardziej popularne i jakie są zasady korzystania z nich. Oczywiście to, jaką platformę wybierzemy, w dużej mierze zależy od usług, które oferujemy i od naszej grupy docelowej. Kampania marketingowa w mediach społecznościowych to świetny pomysł, jednak liczebność i charakterystyka użytkowników danego serwisu decyduje o naszym sukcesie lub porażce. Właśnie dlatego przygotowaliśmy dla Was listę najczęściej wykorzystywanych w Polsce social mediów. Mamy nadzieję, że dzięki niej poznacie dynamikę różnych platform społecznościowych dostępnych w naszym kraju.
YouTube
YouTube to serwis, który służy do publikowania filmów wideo o dowolnej długości. Według statystyki Alexa jest to druga na świecie najczęściej odwiedzana strona internetowa. W każdej minucie na YouTubie umieszczane jest ponad 500 godzin filmów. Ciężko doszukać się tematyki, której ktoś na YouTubie jeszcze nie poruszył. Można tu znaleźć filmy naukowe, muzyczne, rozrywkowe, lifestylowe, techniczne, poradniki do gry w ggbet kasyno online i tak dalej. Dodatkowym atutem jest z pewnością fakt, że witryna pozwala swoim twórcom zarabiać na wyświetleniach. Po spełnieniu określonych wymogów dotyczących liczby subskrybentów i czasu odtwarzania, twórcy mogą zgodzić się na to, aby serwis YouTube umieszczał reklamy przed, po lub w trakcie ich filmów. Następnie zarabiają oni na każdym wyświetleniu reklamy.
Ostatnio wprowadzono też usługę YouTube Premium, która pozwala użytkownikom na oglądanie filmów bez reklam w zamian za płacenie subskrypcji. Możliwość zarabiania na tworzeniu filmów spowodowała powstanie zupełnie nowego, nieznanego jeszcze 20 lat temu, zawodu youtubera. Bycie youtuberem jest obecnie zajęciem bardzo modnym i pożądanym, gdyż pozwala ono wielu ludziom na zarabianie na swojej pasji. Oprócz tego youtuberzy mają elastyczne godziny pracy, mogą podróżować bez ograniczeń i mają grona wiernych fanów. Wiele firm wysyła im również swoje produkty z nadzieją, że polecą je oni swoim subskrybentom.
Najstarsza platforma społecznościowa, która została założona w 2004 roku przez Marka Zuckerberga i która po dziś dzień znajduje się ścisłej czołówce popularnych serwisów. Facebook to strona, na której możemy umieszczać nasze zdjęcia i filmy, dzielić się nimi ze znajomymi, komentować je, tworzyć grupy i publikować teksty. W Polsce z Facebooka korzysta 18,3 mln użytkowników (dane na 2019 rok). Platforma pozwala nam na bycie na bieżąco z życiem naszych znajomych, a także na odszukiwanie naszych kolegów i koleżanek z przeszłości. Za pomocą usługi Messenger możemy także komunikować się ze sobą w formie wiadomości prywatnych.
Facebook daje również możliwość tworzenia tak zwanych fanpage’ów. Są to najczęściej strony należące do różnych firm albo do osób, które chcą dzielić się treściami o określonej tematyce. Wystarczy dodać określony fanpage do obserwowanych, aby móc być na bieżąco z wiadomościami, nowościami w sklepach, recenzjami filmów i tak dalej. Niedawno serwis umożliwił swoim użytkownikom także wystawianie rzeczy na sprzedaż. Teraz w zakładce Marketplace możemy umieścić ogłoszenie o sprzedaży ubrań, książek czy mebli.
Platforma, która w założeniu ma służyć swoim użytkownikom do umieszczania zdjęć, przy czym, w przeciwieństwie do Facebooka, daje również możliwość edytowania ich. W krótkim czasie Instagram stał się serwisem skupiającym kreatywnych twórców z dziedziny fotografii, mody, sztuk plastycznych, makijażu i innych. Obecnie, wraz z rozwojem Instagrama, możemy tu znaleźć treści o praktycznie każdej tematyce – twórcy mogą bowiem oprócz zdjęć publikować filmiki oraz tak zwane Instastories, czyli materiały, które znikają po 24 godzinach. Na Instagramie mamy możliwość wyboru, czy chcemy, aby nasz profil był prywatny, czy publiczny. Możemy również założyć konto biznesowe lub konto twórcy.
Podobnie jak na YouTubie, tak i na Instagramie jest wiele osób, które zarabiają na publikowanych treściach. Osoby, których profile obserwuje duża liczba osób, to tak zwani influencerzy (od ang. influence – wpływ). Nazwa pochodzi stąd, że mają oni realny wpływ na poglądy i wybory swoich obserwatorów oraz kształtują modę i trendy. Z tego powodu wiele firm płaci influencerom za reklamowanie ich produktów na swoich profilach. Nawiązywanie współpracy z influencerami jest obecnie jedną z najefektywniejszych metod marketingowych. O wszechobecności reklam warto więc pamiętać, będąc użytkownikiem Instagrama. To, co bierzemy czasem za dobroduszne polecenie innej osoby, może być po prostu opłaconą reklamą, a niewielu jest twórców, którzy uczciwie oznaczają treści sponsorowane.
Można powiedzieć, że Twitter jest dokładnym przeciwieństwem Instagrama. Tutaj bowiem na pierwszy plan wysuwa się tekst, a nie obrazy i filmy. Główną funkcją serwisu jest tworzenie tak zwanych tweetów, czyli krótkich wiadomości tekstowych (do 280 znaków). Tweeta można podać dalej, skomentować i polubić. Platforma jest wykorzystywana do dzielenia się opiniami i wiadomościami. Jak wskazuje platforma Whitepress, Twitter jest najczęściej użytkowany przez osoby w wieku od 25 do 34 lat, a tuż za nimi plasuje się generacja 35 – 44 lat.
Twittera najbardziej pokochali politycy. Tweet to idealna forma do podzielenia się prowokacyjną opinią czy błyskotliwym komentarzem. Dodatkowo tweety można oznaczać hasztagami, które ułatwiają odszukanie interesujących nas treści. Hasztagi są obecne też w innych serwisach, jednak to na Twitterze można zobaczyć, które hasztagi są w danym momencie najpopularniejsze. Pozwala to na zrozumienie światowych trendów. Świetnym przykładem takiego trendu może być #metoo, który został zapoczątkowany w 2017 właśnie na Twitterze i którego celem jest zwrócenie uwagi na problem molestowania seksualnego kobiet.
Inne serwisy społecznościowe
Oprócz wyżej wymienionych serwisów społecznościowych warto wspomnieć o kilku innych, które zdobywają popularność w Polsce. Są to:
- TikTok – serwis do publikowania krótkich filmików,
- LinkedIn – platforma służąca do publikowania CV i ułatwiająca szukanie pracy,
- WhatsApp – komunikator połączony z numerem telefonu,
- Snapchat – aplikacja służąca do wyświetlania zdjęć i filmów, które znikają po 10 sekundach,
- Tinder – aplikacja do umawiania się na randki,
- Pinterest – serwis służący do tworzenia tablic z inspiracjami.
Podsumowanie
Do najpopularniejszych w Polsce platform społecznościowych należą YouTube, Facebook, Instagram i Twitter. Każdy z tych serwisów ma trochę inną charakterystykę i zasady działania oraz przyciąga inną grupę osób. Będąc użytkownikiem mediów społecznościowych należy pamiętać, zbierają one nasze informacje i dlatego powinnyśmy się dwa razy zastanowić, zanim opublikujemy coś w sieci. Social media zarabiają na reklamach, a zatem ich twórcom zależy na tym, abyśmy spędzali przed ekranem jak najwięcej czasu. Należy zdawać sobie z tego sprawę i kontrolować nasz czas użytkowania.
Jednocześnie media społecznościowe są obecnie bardzo ważnym kanałem opiniotwórczym i kształtującym trendy, dlatego jeśli mamy własny biznes lub chcemy zaistnieć jako twórca, to utworzenie konta w social mediach jest praktycznie koniecznością. Wyżej wymienione serwisy ułatwią nam promowanie naszej marki, poznawanie klientów i dostosowywanie naszej oferty do aktualnych trendów. Jeśli będziemy mądrze wykorzystywać potencjał social mediów do docierania do naszych klientów to z pewnością nam to zaprocentuje. Mamy nadzieję, że nasza lista Wam pomogła!