Trendy konsumenckie w Polsce

by sobota, 1 stycznia, 2022




Nigdy wcześniej nie było tak ważnego momentu, aby zrozumieć aktualne trendy w zachowaniach konsumentów. W ciągu ostatnich kilku miesięcy kraje musiały radzić sobie z globalną pandemią, zamykając się w domach. W rezultacie konsumenci musieli przystosować się do zupełnie nieznanej sytuacji.

Ograniczenia społeczne ulegają obecnie złagodzeniu, ale kryzys związany z koronawirusem pozostawi po sobie długotrwałe ślady. Sposób, w jaki ludzie w Polsce myślą, czują i oczywiście dokonują zakupów, uległ znacznej zmianie, a ich zachowania będą się znacznie różnić przez najbliższe miesiące. Jakie są zatem aktualne trendy w zachowaniach konsumenckich w Polsce? Wyróżniliśmy 6 aktualnych trendów w zachowaniach konsumenckich, które naszym zdaniem powinni poznać krajowi marketerzy, aby pomóc sobie w planowaniu strategii marketingowej na resztę 2022 roku i kolejne lata.

 

Więcej rozrywki w domu

Wraz z nadejściem pandemii, ludzie znacznie ograniczyli wyjścia z domu, co wiązało się ze znalezieniem przez nich dodatkowych aktywności, którym mogliby się oddawać w wolnym czasie. Jedną z takich była gra w kasynie online. Marki takie jak Ice Casino przeżywały złoty okres, ponieważ witrynę zalewała fala nowych graczy, którzy nie tylko chcieli pograć, ale również liczyli na dodatkowy zarobek w trudnych czasach. Kasyna online jeszcze bardziej napędzały ten trend, oferując nowym użytkownikom atrakcyjne bonusy powitalne, dzięki którym start w kasynie był jeszcze bardziej komfortowy, ponieważ gracze nie musieli inwestować własnych pieniędzy.

 

Świadomość zdrowia psychicznego

Pandemia koronawirusa, pod presją troski o zdrowie fizyczne i zdrowie osób z naszego otoczenia, odbiła się na zdrowiu psychicznym ludzi w Polsce. ONZ zaleciło rządom na całym świecie, aby w tym czasie zapewniły swoim obywatelom wsparcie w zakresie zdrowia psychicznego.

W naszym kraju 23% osób stwierdziło, że zamknięcie w domu wywołuje u nich niepokój, z czego 34,8% to przedstawiciele pokolenia Z. W przypadku pokolenia Z głównym czynnikiem wywołującym niepokój jest kwestia przerwania nauki szkolnej. Według danych statystycznych 9 na 10 uczniów w Polsce doświadczyło negatywnego wpływu Covid-19 na swoją edukację szkolną. Inne problemy to obawy o przyszłość w niepewnym świecie.

 

Docenianie społeczeństwa

Chociaż kryzys związany z koronawirusem był czasem skrajnej izolacji, w rzeczywistości doprowadził do zjednoczenia społeczności nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. Wystarczy przypomnieć sobie nagrania wideo, na których Włosi śpiewają do swoich sąsiadów w czasie największej blokady, lub cotygodniowe oklaski dla opiekunów przyjęte w różnych krajach.

Ogólnokrajowe blokady nauczyły ludzi doceniać wartość osób z ich otoczenia, co doprowadziło do bardziej bezinteresownego sposobu myślenia. Powstały liczne internetowe grupy społecznościowe oferujące wsparcie sąsiadom, czy to w postaci usług dostarczania żywności i leków, czy też interakcji społecznych w sieci. Jak podaje Forbes, grupy te będą istniały jeszcze przez jakiś czas.

 

Elastyczność w pierwszej kolejności

Mając na uwadze, że zakupy w Internecie będą się rozwijać, pozostaje jeszcze kwestia poczucia pewności konsumentów co do dokonywanych przez nich zakupów. Po miesiącach życia ośmielamy się to powiedzieć, „niepewnej” sytuacji, zmienił się sposób, w jaki konsumenci podejmują decyzje o zakupach.

W obliczu zapowiedzi globalnej recesji i dalszych blokad konsumenci czują się zdenerwowani, jeśli chodzi o przyszłość i ich finanse. W rezultacie trudno im się zdecydować na zakup, zwłaszcza jeśli wiąże się z nim element ryzyka. Badania przeprowadzone przez Wydział ds. zachowań konsumentów wykazały, że 1 na 5 użytkowników Internetu na 20 rynkach będzie szukał bardziej elastycznych opcji płatności w nadchodzących miesiącach.

 

Lokalni podróżnicy

Rozpoczynając temat podróży, dla tych, którzy nadal nie chcą ryzykować utraty pieniędzy na odwołane hotele lub loty, rozwiązaniem jest pobyt lokalny lub podróż w obrębie własnego kraju. Z  licznych badań wynika, że około 50% respondentów planuje w nadchodzącym roku wakacje w kraju. 30% twierdzi, że będzie podróżować lokalnie, a 11% w ogóle nie planuje ucieczki. Tylko 9% osób planuje podróże długodystansowe. Kraje cieszą się dużą popularnością wśród Polaków to: Hiszpania, Czechy, Norwegia, Austria i Włochy.

 

Szacunek do środowiska

Czy można się dziwić, że tego lata tak wiele osób chce pozostać na miejscu? W ciągu ostatnich kilku miesięcy konsumenci spędzali całe dnie w domach, rozkoszując się przyrodą, która kwitła wokół nich. W maju 2021 r., kiedy w wielu krajach nadal stosowano środki blokujące, światowe wyszukiwanie hasła „ogród” osiągnęło w Google rekordowy poziom i nadal utrzymuje się na wysokim poziomie.

Ta bliskość natury oraz sposób, w jaki świat przyrody się rozwijał (widziałeś te delfiny w kanałach Wenecji?!), sprawiły, że ludzie coraz bardziej troszczą się o środowisko. W rezultacie ludzie ponownie oceniają swój stosunek do konsumpcjonizmu.

 

Podobnie, badanie przeprowadzone na rzecz Urząd Dozoru Technicznego wykazało, że 7 na 10 osób uważa, że potrzeba zmniejszenia osobistego śladu węglowego i wpływu na środowisko będzie miała większe znaczenie niż dotychczas. 3 na 4 respondentów zwraca się do firm, oczekując od nich większych starań w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Badania pokazują, że to właśnie Generacja Z przewodzi w działaniach na rzecz środowiska. Jednak pragnienie zrównoważonego rozwoju wykracza poza tradycyjne grupy demograficzne i powinno być dostrzegane przez wszystkie marki.

 

Podsumowanie

Jeżeli jesteś przedsiębiorcą, musisz być świadom aktualnej sytuacji na świecie z uwagi na dynamiczne zmiany, jakie mają miejsce niemal każdego miesiąca. Dzięki zaprezentowanym w tym artykule trendom konsumenckim będziesz mógł lepiej zaplanować swoją strategię marketingową, co w ostatecznym rozrachunku zaowocuje, a Ty będziesz mógł czerpać większe zyski.

Tagi: Kategoria: Ciekawostki 0